Artykuł pochodzi ze strony Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP Cargo
W dniu 20 lutego 2025 r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego do spraw Kolejnictwa. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele ministerstw, na czele z Ministerstwem Infrastruktury (obradom współprzewodniczył Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury), pracodawcy kolejowi i związki zawodowe działające w spółkach kolejowych. Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Henryk Grymel (przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu) i Henryk Sikora (zastępca przewodniczącego KSK).
Porządek obrad Zespołu Trójstronnego obejmował omówienie zagadnień związanych z:
- sytuacją w PKP CARGO S.A. i spółkach Grupy PKP CARGO S.A. oraz zamiarami Zarządu PKP S.A. i Ministra Infrastruktury wobec PKP CARGO S.A.,
- bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
- równoważeniem konkurencyjności w transporcie,
- taborem dla spółek kolejowych,
- przejęciem przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. spółki PKP Telkol (100% udziałów w tej spółce posiada PKP S.A.).
W pierwszym punkcie posiedzenia Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo omówiła sytuację w tej spółce i spółkach Grupy PKP Cargo. Przekazane informacje obejmowały m.in.:
- plan naprawczy dla PKP Cargo - jest w trakcie opracowywania przez firmę doradczą (KPMG), jego pierwsza wersja ukaże się niebawem, a ostateczny plan ma być dokumentem publicznym, który ukaże się w maju, w procesie sanacji rozpatrywane jest zbycie majątku spółki w celu zaspokojenia wierzycieli,
- trwające rozmowy z LHS w sprawie konsolidacji ze spółką Cargotabor,
- zaplecza utrzymaniowo-naprawcze spółki Cargotabor w Czerwińsku i Legnicy, które mają być przekazane do kolejowych spółek samorządowych, które chcą naprawiać tam swój tabor (minister Malepszak wskazał te lokalizacje jako przykład zagospodarowania majątku),
- trwające prace nad przejęciem spółki Cargotor przez PLK (zarządza m.in. Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, gdzie tereny są własnością PKP S.A.), które mają się zakończyć do połowy tego roku,
- plany PKP Cargo na 2025 r. (zbilansowanie spółki, zwiększenie udziału w przewozach na 30% i sprzedaży, a także zwiększenie tranzytu pomiędzy wschodem i zachodem Europy),
- zwiększenie konkurencyjności na rynku - minister Malepszak mówił o konieczności poprawy efektywności (m.in. efektywne wykorzystanie czasu pracy maszynistów) i wykorzystanie potencjału PKP Cargo,
- udział PKP Cargo w rynku, który stale spada i obecnie wynosi 29% (62 mln to w 2024 r.),
- problem narasta nierównej konkurencję kolei z transportem drogowym (np. wzrost cen energii elektrycznej, który obciąża przewoźników kolejowych - kolej wymaga wsparcia ze strony rządu),
- sytuacji skansenu w Chabówce - docelowo ma go przejąć wraz z pracownikami Stacja Muzeum, obecnie PKP S.A. i Fundacja Grupy PKP współfinansują jego działalność.
Zagadnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego omówili przedstawiciele PLK (Maciej Kaczorek, członek Zarządu PLK ds. strategii i Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa w Centrali PLK).
Wśród przekazanych informacji i ogólnej dyskusji (przedstawiciele związków zawodowych oraz przewoźników IC i Polregio) znalazły się m.in. działania mające na celu poprawę stanu bezpieczeństwa na kolei:
- 1/3 wypadków na kolei ma miejsce na przejazdach kolejowych dlatego PLK skupia się głównie na poprawie bezpieczeństwa na przejazdach poprzez m.in. zabudowę urządzeń, które mają zastąpić dróżnika przejazdowego oraz ograniczenie przebywania pracowników przy torach czynnych poprzez automatyzację (obchody torów, praca zwrotniczego – dostarczanie rozkazów w formie cyfrowej, 1 rozkaz na cała trasę, wyeliminowanie oględzin przy torach czynnych),
- organizacja pracy dyżurnego ruchu – nie obciążanie go dodatkowymi obowiązkami, obserwacja monitorów ekranowych (brak ograniczeń, ile może ich być zamontowanych na jednym stanowisku pracy dyżurnego), nie rozszerzanie zapisów instrukcji Ir – 1 o obowiązek informowania maszynisty w każdym przypadku),
- zwiększenie uprawnień SOK tak, aby podobnie jak policja funkcjonariusze SOK mieli uprawnienia karania kierowców mandatami za przekroczenie przepisów ruchu drogowego na przejazdach kolejowych (sprawę prowadzi Departament Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury),
- Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity mówił o montażu kamer wideo w kabinie maszynisty (IC realizuje taki program), szkoleniach (dodatkowe na temat SPAD–ów, zwiększeniu liczby godzin szkoleń na symulatorze dla maszynistów, którzy mają mniej niż 5 lat stażu pracy, premiach w systemie szkolenia, podwójnej obsadzie maszynistów na trasach gdzie prędkość wynosi 160 km/godz.).